Wrzesień jest miesiącem, który nieodzownie i już od dawien dawna kojarzy się ze szkołą. Pierwszego jego dnia setki tysięcy dzieciaków rozpoczyna w nim swoją edukację, a miliony kolejnych ją kontynuuje. Sam w sobie poprzedzony jest sierpniem – miesiącem mimo, że wakacyjnym to zamykającym w sobie wszelkie przygotowania właśnie do rozpoczęcia nauki.  W tym artykule podpowiemy, jak skompletować wyprawkę szkolną, która jak najlepiej przygotuje nasze dziecko do kontynuacji czy rozpoczęcia jego przygody z edukacją.

Rzecz podstawowa: wspólne zakupy

Już dawno minęły czasy, w których rodzice sami wybierali plecak, ubrania i okładki zeszytów dla swoich własnych dzieci. W dzisiejszych czasach ważnym elementem całego procesu jest sam uczeń, który ma prawo samo decydować o tym, z jakich rzeczy będzie korzystać w czasie roku szkolnego. Zabranie go na zakupy jest zresztą bardzo rozsądne – pozwoli nam uniknąć ewentualnych rozczarowań i zwalania na nas przez dziecko winy za ewentualne nietrafione wybory. Ma to też również pewną wartość dydaktyczną – uczy dziecko podejmowania samodzielnych decyzji w ważnych momentach jego życia. Samodzielność to podstawa, którą warto trenować nawet przy takich – wydawałoby się, że błahych – sprawach. Uczniowie

Zacznijmy od plecaka

Podstawą wyprawki szkolnej każdego młodego ucznia jest plecak. Wybór pod tym względem jest ogromny i często łatwo można się pogubić w dostępnych wzorach i krojach. Aspekt wizualny zostawmy na koniec, gdyż – wbrew pozorom – ma on tutaj najmniejsze znaczenie. Stanowczo bardziej istotne okazują się być:

  • wygoda noszenia – to ona stanowi tutaj absolutną podstawę. Plecak jest zabierany przez dziecko niemal wszędzie. Niewłaściwie dobrany i niewygodny, może nie tylko zmniejszać komfort tegoż noszenia, ale też prowadzić do problemów z kręgosłupem;
  • rozmiar – plecak powinien odpowiadać rozmiarem nie tylko temu, ile podręczników będzie nosił uczeń, ale i jego posturze. Nie każde dziecko jest duże i silne, nie każde może sobie poradzić z ogromnym tornistrem – i wcale nie jest to wada, a cecha, do której powinniśmy podejść we właściwy sposób;
  • ilość dostępnych przegródek – pozwalają one uczniowi na oddzielenie od siebie elementów wyposażenia plecaka, a później szybkie odnalezienie się w jego wnętrzu;;
  • pojemność – plecak powinien być w stanie pomieścić wszystkie książki, ale nie tylko. Pamiętajmy, że dziecko musi też mieć ze sobą drugie śniadanie, wodę czy napój oraz dodatkowe przybory, których często może być całe mnóstwo.

Zawsze stawiajmy na opcje bardziej praktyczne, aniżeli modne i to właśnie ku nim pchajmy zainteresowanie naszej pociechy.

Książki, zeszyty i przybory – po to dziecko sięga najczęściej

Wybór zeszytów może wydawać się błahy, jednak jest bardzo istotny z punktu widzenia ucznia, który będzie miał z nimi niemal stały kontakt. Okładka każdego, jak to kiedyś mówiono, kajetu może odpowiadać przedmiotowi, z którym jest on związany (umożliwi to lepszą organizację) lub zainteresowaniom ucznia (zachęca do sięgania po nie). Zeszyty powinny być odpowiednio grube (stosownie do przedmiotu) – w linię oraz kratkę (te pierwsze służą niemal wyłącznie do nauki języka polskiego).

Zeszytom i plecakowi muszą towarzyszyć właściwie dobrane przybory szkolne. Podstawą jest dobry długopis – musimy mieć na uwadze, że on, ale i inne przybory piśmiennicze szybko się wyczerpują. Lubią też się gubić. Bądźmy na to gotowi, kupując ich odpowiedni zapas. Potrzebny będzie również ołówek, gumka, nożyczki i linijka. Najlepiej niech trafią do praktycznego i stylowego piórnika, którego wybór najlepiej jest zostawić samemu uczniowi. Z naszej perspektywy nie ma on większego znaczenia, a z punktu widzenia ucznia – owszem. Wskazujemy mu jednak opcje bardziej pojemne. Zwłaszcza, że przyborów potrafi być cała masa.

Podczas gdy przybory szkolne raczej trzymają swoją cenę, zeszyty i książki, będące nieodzownym elementem wyprawki uczniowskiej, warto kupować “poza sezonem”, jeśli tylko odpowiednio wcześnie się do tego zabierzemy (późniejsze kupowanie nie wchodzi już w grę). W wielu księgarniach późną wiosną i wczesnym latem (ale nie tylko) można natrafić na promocje i wyprzedaże z możliwością zaoszczędzenia nawet 70%. Biorąc pod uwagę to, ile na to wszystko możemy wydać, oszczędności tego rzędu na pewno nam się przydadzą.

Garderoba na każdą pogodę

Patrząc na zakupy odzieżowe dla ucznia, wszystkie wyżej przez nas wymienione elementy wyprawki możemy uznać za łatwe do wybrania. To właśnie ubrania mogą bowiem przysporzyć najwięcej problemów. Tutaj niemal konieczną, a na pewno bardzo bezpieczną opcją będzie zaangażowanie ucznia w wybór – czy to w sklepach tradycyjnych, czy tych internetowych. Nie ma nic gorszego, niż ubranie niezgodne z jego gustem, stylem oraz sposobem bycia.

Podczas gdy uczeń sam powinien określić motyw przewodni swoich ubrań, my musimy zwracać uwagę na ich techniczne aspekty – jak najbardziej wytrzymały materiał wykonania, właściwy kolor czy wzór, koniecznie nieagresywny. Część rzeczy z tej kategorii możemy kupić sami – stawiamy wtedy na bardziej uniwersalne rzeczy w jednym, stonowanym kolorze. Czarny T-shirt na przykład zawsze się przyda i może stanowić uniwersalny element każdej kreacji. I do dżinsów, i do krótkich spodenek. 

Nie zapominajmy również o butach – ich wybór jest nie tylko najcięższy (które dziecko lubi je przymierzać?), ale i często najbardziej kosztowny. Kiedy tylko możemy, posiłkuje się więc promocjami i kodami rabatowymi właśnie na buty. Niektóre z nich są w stanie zostawić nam w kieszeni nawet 30% ich pierwotnej ceny. Przy wyborze obuwia pamiętajmy o komforcie jego noszenia, wytrzymałości, ale i aktualnej modzie. Dzieci nie należą bowiem do najmniej krytycznych osób na świecie i lubią piętnować pomyłki w jej obrębie.

Podsumowanie

Aby dziecko weszło w odpowiedni tryb nauki, musimy zadbać o odpowiednie wyposażenie go – tak, aby dysponować wszelkimi przedmiotami pozwalającymi nie tylko na komfortowe uczenie się w warunkach domowych, ale i wygodę w warunkach czysto szkolnych. Odpowiednio skompletowana wyprawka pozwoli dziecku być sobą i wykorzystać okres między kolejnymi wakacjami tak efektywnie, jak to tylko możliwe.